You are here

Simone Gravlund
Matematik på fransk

To ugers lærerudveksling i Frankrig? Ja tak, meget gerne! Jeg var ikke i tvivl.

Sådan skriver Simone Gravlund, som har været på udveksling på vores partnerskole Lycée Jean Bodin. Læs resten af Simones fortælling nedenfor.

SG_Laererudveksling_Angers_2015

"I november 2014 tog jeg så til Angers for at forbedre mit franske og få indblik i matematikundervisningen på et fransk gymnasium. 

I løbet af de to uger boede jeg hos fire lærere og deres familier. Det var hårdt at flytte fra sted til sted, men samtidig enormt givende at blive lukket ind i fire vidt forskellige franske hjem. Familierne var hurtige til at arrangere, at jeg kom ud og oplevede byen. Om eftermiddagen stod den på vinsmagning, byvandring, musikkoncerter og teater. Om aftenen blev jeg vist rundt af en lærers to sønner.

Særligt én familie gjorde indtryk. Fra det øjeblik jeg trådte ind af døren, var familiens fire børn ivrige efter at læse bøger, spille spil og snakke med mig. Og kan man andet end føle sig hjemme, når dagen afrundes med godnatkram og kindkys? 3-årige Eliette fangede aldrig helt, at jeg ikke var franskmand. Når jeg ikke forstod, hvad hun sagde, gentog hun blot - bare højere. 

Det var krævende kun at tale fransk og forholde sig til nye mennesker konstant, og jeg var helt udmattet de første dage. Men det blev hurtigt nemmere at udtrykke sig præcist.

Mit franske blev i den grad udfordret til et matematikmøde. En inspektør udefra ville høre lidt om matematikundervisningen i Danmark, og jeg fandt pludselig mig selv sidde med alles opmærksomhed rettet mod mig. Samtlige lærere udviste en oprigtig interesse, og vi blev hurtigt enige om, at der er markante forskelle på det danske og det franske skolesystem.

SG_Laererudveksling_Angers_2015

Jeg overværede matematiktimer hos 6-7 forskellige lærere i løbet af mit ophold. Fælles for undervisningen var en høj grad af lærerstyring. Det undrede mig, at så få elever markerede og stillede spørgsmål, og det var helt skørt for mig at se, hvordan elever, der kom til tavlen for at løse en opgave, blot opskrev løsningen uden at sige et ord, hvorefter læreren tog over. Jeg fandt senere ud af, at de franske elever hverken får standpunktskarakterer eller skal til mundtlig eksamen i matematik, hvilket undervisningen bar præg af.

Det var imponerende at opleve den ro og disciplin, der herskede i klasserummet. Alligevel endte jeg med at savne mine snaklige elever og den dynamik, som jeg er vant til herhjemme, hvor relationen mellem lærer og elever er tættere."

SG_Laererudveksling_Angers_2015