You are here

Qinhuangdao & Beijing
2016

2k's studierejse går til Kina, hvor vi har en udvekslingsaftale

Rejsen starter i Qinhuangdao på skoleudvekslingsophold på vores venskabsskole Qinhuangdao Experimental High School 16. april. Derefter tager klassen videre til kulturoplevelser i Beijing indtil hjemrejsen d. 27. april. Hele programmet kan læses her.

Lærerne på turen er: Hans Christian Simonsen (HC), Merian Storm (St) og Jens Dybkjær (JD).

Dagbog fra Kina
Eleverne sender hver dag rapporter hjem med billeder og dagbogsbeskrivelser af deres indtryk af oplevelserne. Læs med her:

Dagbog fra dag 1 - d. 16. april
af Frederikke og Oscar

Så er tiden endelig kommet. Vi sidder nu i flyveren på vej til Kina efter at have ventet i næste to år på dette øjeblik. Vi er alle meget spændte på at se, hvordan de næste 11 dage kommer til at forløbe.

2k_Kina_2016_Dag1

Rejsen startede i terminal 2, hvor snakken især gik på de kinesiske unge og deres familier, som vi skal bo hos de første 5 dage af vores tur, hvor vi er i Qinhuangdao. Vi har alle haft mere eller mindre kontakt til vores værtsfamilier i ugerne op til vores tur, derfor glæder vi os meget til at se, hvem de er i morgen, når vi ankommer. På flyet er der mange gode film, derfor bliver vi nødt til at smutte.

Dagbog fra dag 2 - d. 17. april
af Michala og Albert

Vi kørte i bus i 4 timer fra Beijing lufthavn. Alle var meget trætte, så de fleste sov på turen. Da vi ankom til Qinhuangdao blev vi modtaget af vores kinesiske familier. De var meget glade. Indenfor få sekunder var vi alene med gæstfrie værter med et lidt forsømt engelsk sprog. Michala tog med sin kineser Abby og hendes far med hjem. Her mødte hun mere af familien. Abby og Michala mødtes med andre fra klassen og deres kinesere på en cafe. Senere spiste hun hotpot med familien.

2k_Kina_2016_Dag2

Albert tog hjem med lærerinden, som han skal bo med og hendes 6 årige datter. Senere mødte han hendes mand, og de spiste aftensmad. Om aftenen fik han traditionelt brygget kinesisk te, lavet af lærerindens mand, og de så derefter europæisk fodbold sammen til langt ud på natten. Det var meget inpiduelt, hvad vi oplevede den første dag.

Dagbog fra dag 3 - d. 18. april
af Marie, Louis og Mikkel Næsted

Dagen startede ud med et møde, hvor vi fik detaljer om Kina og skolen.  Derefter blev vi budt velkommen af rektor og alle elever på scenen på skolens idræts- og paradeplads. Efter velkomsten blev vi delt i 3 hold og vi så hvordan en engelsktime foregår. Efter engelsktimen skulle vi ud på fodboldbanen til fodboldkamp mod skolens fodboldhold. Resultat 4-1 til Danmark. Efter kampen havde vi frokostpause, og vi spiste sammen med vores kinesere. Senere lærte vi selvforsvar - og Merian og HC deltog også. Da dagen på skolen var slut, tog vi sammen med vores kinesere ned på ”The People’s Square”. Her var gymnastik-danse-optog med en masse gamle kinesere. De kalder denne slags gymnastik ”Some Bitch Dance”, fordi de primært er kvinder, der danser. Bagefter tog vi på karaokebar med vores kinesere og havde det rigtig sjovt.

2k_Kina_2016_Dag3

Dagbog fra dag 4 - d. 19. april
af Maise og Sigrid

Tirsdag d.19 april mødtes vi ved skoleporten kl.07.20 for at tage bussen til bjergene, hvor vi skulle se den kinesiske mur.

Da vi havde kørt en times tid stoppede vi ved et museum, hvor man blandt andet kunne se hvordan stenene til den kinesiske mur blev lavet og hvordan de så ud.

Efter dette vandrede og kravlede vi op ad bjerget i to timer til den kinesiske mur.  Frokosten spiste vi på muren. Udsigten var virkelig flot og det var en virkelig god oplevelse.

Efter vi havde set muren tog vi hjem til Qinhuangdao. På vejen besøgte vi en traditionel kinesisk landsby. Vi var i god tid så derfor havde vi nu nogle timer, hvor vi selv kunne bestemme hvad vi ville lave.

Vi mødtes med vores kinesere kl. 18, hvor nogle tog hjem og spiste og lavede traditionel kinesisk mad, andre tog ud og spiste forskellige steder i byen.

2k_Kina_2016_Dag4

Dagbog fra dag 5 - d. 20. april
af Anne og Sara

Dagen startede ud med en tur til et kinesisk hospital i Qinhuangdao. Her blev vi præsenteret for forskellige kinesiske behandlingsmetoder. Dette hospital er det største i Qinhuangdao der både bruger kinesiske og vestilige behandlingsmetoder. På billedet ses nogle af de gryder der bruges til at fremstille kinesisk medicin.

2k_Kina_2016_Dag5

Herefter gik turen videre til et nyt kinesisk boligområde præget af flot natur med smukke blomstertræer og bambus. Derefter kørte vi i bus tilbage til skolen hvor vi spiste frokost, fik kinesisk undervisning, lærte en kinesisk sang, en kinesisk dans og sluttede af med en basketball kamp imod kineserne. Alt i alt var det en begivenhedsfuld dag med en masse gode oplevelser.

Dagbog fra dag 6 - d. 21. april

Vi startede dagen på et lokalt madmarked i Qinhuangdao. Der var et mylder af kinesere der handlede med alt fra øjne til hjerter. Derefter tog vi hen til The Old Dragons head - også kendt som begyndelsen på Den Kinesiske Mur. Den lå lige ud til havet i Qinhuangdao, og på den måde endte 2.k på stranden ;) Sultne tog vi på en lokal restaurant, hvor nogle fik mad så stærkt at de dårligt kunne tale efterfølgende. Vi sluttede rundturen i Qinhuangdao af på et tingeltangelmarked, hvor der blev solgt alt lige fra trøjer fra Qinhuangdaos lokale fodboldhold til farverigt Hello Kitty undertøj. Her fik vi testet vores evner i at prutte om prisen. Vi sluttede dagen af med en fest, hvor kineserne og danskerne viste hver deres talenter, og hvor vi alle fik tildelt et certifikat fra skolens rektor. Alt i alt en glimrende begivenhedsrig dag.

Dagbog fra dag 7 - d. 22. april
af Ida, Valdemar og Christian

Sidste dag i Qinhuangdao
I dag ankom alle klassens elever kl. 07.00 på Qinhuangdao Experimental High School, hvor alle tog afsked med deres kinesiske udvekslingsstudenter. Det var en meget følelsesladet afsked for nogle af kineserene, der på meget kort tid havde fået et meget stærkt tilhørsforhold til de danske elever. Efter afskeden tog vi af sted mod Beijing, Kinas hovedstad.

2k_Kina_2016_Dag7

På vejen til Beijing stoppede vi ved et mindesmærke for et af de største jordskælv i Kinas historie. Mellem 230.000-320.000 personer mistede livet under jordskælvet og byen blev jævnet med jorden.
Efter ankomsten til Beijing udforskede klassens elever det nærliggende område, der bød på blandt andet store shopping-centre og små lokale forretninger. Senere på aftenen mødtes elever og lærere på en lokal bar, der er opholdssted for mange turister.

Dagbog fra dag 8 - d. 23. april
af Tehreem og Søren

I Beijing
I dag tog hele klassen hen for at se Den forbudte by. Det var en meget spændendes oplevelse, da det er et virkelig stort sted, der har stor betydning for Kina og dens turisme. Efter det tog vi en tur til Perlemarkedet hvor vi fik shoppet og spist noget mad. På vejen tilbage til hotellet gik vi en tur igennem parken. I parken oplevede man, hvordan folk mødtes på tværs og lavede forskelige aktiviteter: Nogle dansede, imens andre spillede musik eller sport. Senere på aften mødtes vi alle på den lokale bar og tog senere ud for at fejre Theodors 18 års fødselsdag.

2k_Kina_2016_Dag8

Dagbog fra dag 9 - d. 24. april
af Theodor, Daniel og Emil

Maos Mausoleum  og Nationalmuseet. Waijingfu  indkøbsgade.
Vi startede vores dag lidt tidligere end planlagt, da vi ville nå at se Maos Mausoleum, hvor der dagen før havde været alt for lang kø. Vi startede på den Himmelskefredsplads, hvor vi skulle se den ”gule ost” bedre kendt som forman Maos lig.  Efter da, var vi på Kinas National museum, som er verdens største. Vi tog efter besøget  på nationalmuseet på det såkaldte insektmarked, som måske lyder ulækkert, men egentlig er et kæmpe shopping center omringet af små markeder, hvor der står insekter på menuen. Her vandrede vi rundt og nød det gode vejr, og den gode stemning i gaderne.

Dagbog fra dag 10 - d. 25. april
af Iffat og Martin

I dag tog vi ud for at se flere forskelige religiøse seværdigheder. Vi startede med Lamatemplet, et buddhistisk tempel, hvor vi bad foran de forskellige altre med Buddhafigurer. Den største af dem var 26 meter høj.

2k_Kina_2016_Dag10

Herefter tog vi ud til et tempel dedikeret til konfucianismen og Kon Futze, som har en stor betydning Kina. Her oplevede vi rituel dans. Det var meget smukt.

Efterfølgende tog vi på besøg i en moske, hvor man skulle være tildækket for at have tilladelse til at være. Da vi var færdige her, fik vi et valg, enten kunne vi se det olympiske stadion ”Fuglereden” designet bygget af den berømte Ai Wei Wei eller tage videre på egen hånd. Vi har haft mange attenårs fødselsdage hernede. I aftes var det Sigrid, som vi fejrede.

Dagbog fra dag 11 - d. 26. april

Vi vågner omkring klokken 8, tager en hurtig morgenmad og mødes derefter i receptionen klokken 9. Bussen venter 5 minutter fra hotellet ved den store vej, hvor vi skal køres til den danske ambassade i Beijing. Da vi ankommer til ambassaden, lettere udmattede, men ved godt mod, bliver vi modtaget af to unge, danske studerende, der arbejder på ambassaden. Mia, der er tidligere studerende på Nørre G, lægger ud med at snakke om miljøet i Beijing samt hvad deres arbejde på ambassaden består i. Efter det var der oplæg fra to personer, der også arbejdede på ambassaden.
Efter ambassadeturen, bliver vi kørt ud til et utrolig flot og hyggeligt kunstkvarter, kaldet 798. Vi tilbringer ca. 2 ½ time i dette kvarter, hvor vi både ser Yoko Onos udstilling, andre kunstudstillinger og spiser noget mad. Kvarteret mindede rigtig meget om det kendte Williamsburg nær New York.
Vi bliver herefter kørt hjem til hotellet, hvor vi har lidt ”fritid” til, at gøre hvad vi vil. Efter ca. En halvanden times afslapning, går vi alle sammen samlet ned til en lokal restaurant, hvor vi skal spise traditionel, kinesisk pekingand. Maden var meget lækker og alle blev mætte.
Efter middagen er der igen tid til at gøre, hvad man vil, og mange tager hjem for at begynde at pakke perse tasker samt rydde op på værelserne. Vi skal alle sammen tidligt op næste morgen, hvor vi vender snuden hjem mod kære Danmark, så de fleste går i seng forholdsvis tidligt.

Dagbog fra dag 12 - d. 27. april
af Mads og Bursche

Vi har nu oplevet meget mere end man kan beskrive med kun 100 ord. Fra de sjove- og til tider underlige og pressede situationer hos værtsfamilierne i Qinhuangdao til lange vandreture på den Kinesiske Mur.  Nogle af os har knyttet rigtigt gode og tætte bånd med vores værtsfamilier endda. Vi kan nok fortælle, uden at træde for mange over tæerne, at de fleste nok har set mest frem til Beijing. Vi sidder nu i flyet på vej tilbage mod det kære Danmark, og vi er alle ved at være godt udmattede efter hvad der har været en super fed tur.