You are here

Evalueringsstrategi

Formålet med kvalitetsarbejdet på Nørre Gymnasium er at understøtte den pædagogiske strategi, særlige indsatsområder og den generelle pædagogiske udvikling, så vi skaber læring hos eleverne. Vi arbejder for at udvikle en kvalitetskultur, der bygger på tillid og viden (data) og som kan skabe dialog, kritiske refleksioner samt didaktisk udvikling. 

Vores læringskultur er bedst karakteriseret ved termen organisationsansvarlighed, hvor den enkelte medarbejder udviser ansvar for helheden i sin opgaveløsning. Det betyder, at beslutninger træffes så tæt på den/de, som det vedrører, og et godt eksempel på dette er vores teamorganisering. De fleste beslutninger, som vedrører undervisningen, ligger i teamet, hvor et team er defineret ved 4-6 lærere om en klasse, hvoraf én af lærerne er teamleder. Teamet lægger fx skema for, organiserer, planlægger, gennemfører og evaluerer den flerfaglige undervisning, der leder op til SRP. Progressionen for det skriftlige arbejde og for elevernes faglige formidlingsevner planlægges også i teamet. Det er således naturligt, at de konkrete mål for, at eleverne skal blive så dygtige som de kan, ligger i teamet.

Hvert team (det vil sige ca. 40 teams) formulerer løbende indsatser på klasseniveau. 

På Nørre G arbejder vi generelt med flere mål 

Overordnede mål for uddannelsen:

  • At implementere og forankre feedback som en naturlig arbejdsform og læringsstrategi blandt eleverne.
  • At implementere karrierelæring som en naturlig del af den daglige undervisning, der først og fremmest baserer sig på den viden og de metoder, som fagene er repræsentanter for.
  • At give eleverne en kritisk bevidsthed i forhold til anvendelse af alle slags materialer, herunder også digitale. 
  • At kunne omgås viden på en akademisk redelig måde.
  • At udvikle elevernes innovative kompetencer, således at de både er i stand til at identificere problemer baseret på faglig viden og at give mulige faglige løsninger på dem.

 For at lykkes med denne form for kvalitetsudvikling og skoleudvikling har vi et fortsat fokus på kompetenceudvikling i teamet og af teamsamarbejdet. Den enkelte medarbejders organisationsansvarlighed er et tilbagevendende indsatsområde, idet skolens udvikling står og falder med, at alle har blik på helheden i opgaveløsningen, og altså dermed kan se teamsamarbejdet både som et frugtbart samarbejde om elevernes faglige udvikling og for skolens udvikling. 

Hvordan implementeres og forankres teamenes resultater og erfaringer?
Det enkelte team evaluerer indsatsen og vurderer resultatet. I løbet af skoleåret afholder vi årgangsmøder med alle teamledere, således at det kan sprede sig som ringe i vandet. Nogle elementer kan nemt forankres i den daglige praksis, mens andre kræver fællespædagogisk efteruddannelse.
Vores pædagogiske udvalg FPF (Fagligt pædagogisk forum) er med til at definere og udvikle evalueringer og indsatsområder. Vores model for kvalitetsudvikling vil give mange forskellige perspektiver på de overordnede indsatsområder, som skolen har opstillet, og det er i høj grad teamene – i samarbejde med ledelsen og FPF – der afgør, hvilke dele der skal forankres, og hvilke projekter og tiltag, som eventuelt må lægges ned. På den måde har vi en løbende dialog om vores indsatsområder og om vores uddannelses udvikling generelt.

Evalueringsplan
Kvalitets- og evalueringsplanen beskriver vores arbejde med at evaluere strategitiltag og projekter, evalueringen af undervisningen, den enkelte elev og teamsamarbejdet.

Link til  Evalueringsplan for Nørre G